“Alle ballen hoog houden in de ouderenzorg”

Binnen de ouderenzorg wordt veel werkdruk ervaren. Op het moment dat binnen zorgteams in het fundament iets niet op orde is zoals hoog ziekteverzuim, tekort aan personeel, teamconflicten, toename van klachten van familie/ cliënten, financieel rode cijfers en roosters niet rond krijgen, zie je mensen heel hard werken, maar vaak in een vicieuze cirkel terecht komen.

Hoe kun je dan als manager deze vicieuze cirkel doorbreken?

Allereerst heel basaal is de erkenning dat deze problematiek de realiteit is en de zorgmedewerkers steun en aandacht ervaren is al een eerste stap. Vervolgens is een van de volgende stappen samen te kijken welke ballen hoeven tijdelijk niet hoog gehouden te worden? Wat is echt de basis om kwalitatief goede zorg te verlenen binnen de financiële kaders van de ZZP-mix van cliënten die op een afdeling liggen. Meekijken en helpen creatieve oplossingen aan te dragen om toch een rooster rond te krijgen en over teams heen oplossingen te delen en te zoeken. Kenmerkend namelijk voor teams in problemen is dat ze steeds verder naar binnen gekeerd raken. In gesprek komen met familie, vrijwilligers, behandelaren en collega’s van andere afdelingen kan lucht geven. En geeft tevens duidelijkheid en begrip als alle partijen ook gewoon horen dat er knelpunten zijn en dat transparant wordt aangegeven dat hier aandacht voor is en dat betere resultaten de komende tijd zichtbaar zullen worden.

Ook focus aanbrengen welke knelpunten als eerste opgepakt worden en andere problemen mogen nog even bestaan en worden geparkeerd. Dat geeft lucht. Anderzijds betekent het als manager ook het gesprek in de organisatie aangaan over bijvoorbeeld arbeidsmarkt problematiek, ICT (domotica, gebruikersvriendelijke informatiesystemen), duidelijke kaders aangaande zelforganisatie, etc. Teams faciliteren, overzicht creëren in alles dat ‘moet’. Hoe verhouden projecten, lijstjes, overzichten zich tot elkaar? Moeten we dit ook nog doen? Dat gevoel zal op de een of ander manier weggenomen moeten worden. Belangrijk is dat medewerkers als hoofdmoot weer het gevoel terugkrijgen dat ze betekenisvol kunnen zijn voor cliënten en hun naasten. Wetend dat het altijd minder is dan we allen zouden willen. Tot slot gebeuren veel mooie dingen op zorgafdelingen, hier ook aandacht voor hebben en de wel bekende succes vieren, draagt zeker ook bij!

MEEST RECENTE BERICHTEN